Så er Moonjam stærkt tilbage på positionen i dansk rock. Moonjam er tilbage i storform med et top tempofyldt koncertshow der i den grad trækker på bandets kæmpe erfaring med at få magien til at udfolde sig i et formfuldendt sammenspil mellem publikum og orkestrets formidable musikere og solister. .
Book et par timer med 80èr drengene, læn dig tilbage, nyd musikken & lad tankerne flyve.
BT skrev: Ligesom Steely Dan og Genesis har danske Moonjam en lyd, der bare ikke kan forveksles med andre. Og på deres nye album “Bandet og den uskyldige morder” lyder Morten Kærså og kompagni i dén grad som… Moonjam. Således flyder Kærsås tangenter lækkert sammen med Benjamin Koppels klasse-sax, Mikkel Nordsøs perfektionistiske men også personlige guitar, Klaus Menzers millimeter-præcise trommer og ikke mindst Rasmus Kærsås fyldige og sexede bas.
Gaffa skrev: Bandet og den uskyldige morder er endnu et velsmurt album fra den danske jazz-pop-rock-gruppe, som skrev historie sidst i 80erne og først i 90erne med en række hits med en David Sanborn-inspireret saxofon centralt placeret i lydbilledet. Igen er det brødrene Morten og Rasmus Kærså, der står i spidsen.
Igen er det deres signatur, som også var kendetegnende for det hedengangne pop-rock-band, Sneakers, der dominerer. Dén lyd er tydeligst i numre som Amanda Monday og Brændemærket. Dé numre kunne lige så godt have været indspillet for 20-25 år siden. Det er samme lyd, samme forrygende guitarfræs af Mikkel Nordsø, samme centralt placerede saxofon. 1.singlen ’Brændemærket’ har været spillet flittigt på P4 og næste single, “Du’ den eneste i verden” er netop gået i luften på radioerne.
I Danmark er Moonjam forlængst blevet en institution – et stykke dansk kultur som samler musikalske ledetråde og spejler et tonesprog med skandinaviske rødder – men en stor del af Moonjam’s lyd har sådan set hele tiden været international, i og med at mange af kompositionerne er instrumentalnumre, ikke mindst på “Songs for Saxophone”-serien. Fra årtusindeskiftet og frem mod nuet er det blevet til flere internationale udgivelser; bl.a. albummet “The Piano” med sangen Yellow Moon, som hittede flot i Thailand, og et af de sidste skud på stammen, den gennemført perfektionistisk tilbagelænede “Raining in Asia”, fra 2009.
Sangene fra “Raining in Asia” udgør en god del af repertoiret på Moonjamkoncert-sætlisten, sammen med de klassiske “Moonjam Flashback-hits”, men også med helt nye sange som er skrevet i forbindelse med Morten’s debut som krimiforfatter; den delvist selvbiografiske Moonjam-gyser: “Bandet og den uskyldige morder”, hvor musikalbummet og romanen faktisk deler titel. Moon jam kan bookes i forskellige modeller.